Vi var minst 15 Rotarymedlemmar från våra klubbar i Luleå, som kom och städade Gultzaudden på Världshavsdagen 8 juni 2023. Ett trevligt evenemang som avrundades med härligt surr runt brasan med korvgrillning.
Ett stort tack till teamet som gjorde detta möjligt med Agneta Ekman och Ronny Pekkari i spetsen
På Världshavsdagen plockade vi skräp längs vattnet och på grönområdena på Gültzauudden i Luleå. Under uppropet ”Rädda våra hav och våra  sjöar” samlades Rotarymedlemmar för att dra sitt strå till stacken. Största fyndet gjordes av presidenten, ett stort stycke järnskrot på åtskilliga kilo som såg ut som ett icke längre funktionsdugligt båtroder! Vi andra fick nöja oss med aluminiumburkar, plastflaskor och annat skräp. Trots det kylslagna vädret, med solstrimmor som trängde igenom molntäcket, var humöret på topp! Och som vi säger: ”Oavsett väder skiner solen alltid i Rotary!”
Efter väl förrättat värv vidtog mingel och korvgrillning. Glada över att vi gjort en insats för Östersjön, ett av världens mest förorenade innanhav, var det dags att vända hemåt. Att plocka skräp tillsammans innebär att vi har trevligt, vi blir inspirerade av varandra och vi gör stor nytta!