Posted by Agneta Ekman on jul 01, 2018

Bästa Rotarymedlemmar, här kommer en hälsning på ”nyårsafton!

Nu överlämnar jag med varm hand presidentskapet till Pia Andreasson, som med värme, engagemang och stor kunnighet kommer att leda den nya styrelsen under det nya Rotaryåret 2018-2019. Men ni slipper inte ett sista ”presidentbrev” från mig. Under juni månad har det hänt en del, som jag gärna vill förmedla till er. Jag går också lite utanför mina befogenheter och passar på att informera om sommarens Intercitymöten.
Men först en liten återblick på detta år: Vi startade vårt Rotaryår med en ClubVisioning övning, där vi positionerade oss fem år fram i tiden, till år 2022. ClubVisioning övningen låg till  grund för våra tankar om kommande verksamhet för att vi skulle kunna nå vår målsättning för klubben om fem år. Årets tema blev: Långsiktighet – Hållbarhet – Samarbete – Samverkan -  Flexibilitet. Det har vi tagit fasta på i styrelsen i vårt arbete, under och mellan våra 9 styrelsemöten.  Programkommittén har fyllt våra 36 klubbluncher med intressanta och tänkvärda föredrag, som anknutit till årets tema. En nyhet för det gångna året var våra ”Glada Klubb Fredagar” med vinlotteri, boktips och ”glädjespridning”. Dessutom har vi haft fyra trevliga After Work and friends, till vilka samtliga Luleåklubbar varit inbjudna. Samverkan och samarbete har vi också haft med de övriga Luleåklubbarna genom presidentsamråd, Intercitymötena under sommaruppehållet, samverkansarrangemanget på ”skyltsöndagen” och samarbetet i ”Roland Lundströms stipendiefond”. Dessutom hade vi ett stort samverkansarrangemang under Norrbotten Media Week (NMW) i februari, då vi anordnade ett eftermiddagsprogram med utgångspunkt att främja psykisk hälsa. Programmet finansierades med insamlade medel både från föregående och innevarande år.

Under våren har mycket av styrelsens arbete bestått i att förbereda för att lämna SRS – Svensk Rotaryservice och ClubAdmin. Detta har vi nu gjort och vårt nya liv i ClubRunner, som är vårt nya system, är det som nu knyter Luleå Södra Rotaryklubb direkt till vår internationella Rotaryorganisation fr.o.m. 1 juli 2018. En ny hemsida kommer att lanseras och mera information kommer ut till er alla. En stor eloge till Mikael Andreasson, Lillemor Karlström, Camilla Lindmark och Pia Andreasson som lagt oerhört mycket av sin fritid på att få detta projekt i hamn!

Juni månad har varit månaden som karakteriserats av utdelning av utmärkelser mm. Först presenteras medlemmar som nu kan titulera sig Paul Harris Fellow:

Fyra av klubbens medlemmar kan numera kalla sig Paul Harris Fellow och mottog diplom/certifikat och PHF-kavajnål den 8 juni:  Ronny Pekkari (som tyvärr var förhindrad att delta denna dag), Christer Enryd, Carin Hall och Mikael Andreasson. Christer, Carin och Mikael flankerar Lillemor Karlström och Ingrid Brännström som mottog PHF-kavajnål med två safirer samma dag.

2018 års kulturstipendiat blev Vidar Engström, en ung lovande klarinettist, som till hösten börjar på musikgymnasiet i Boden. Utöver klarinett spelar han också piano och flera andra instrument. Dagen då han mottog stipendiet framförde han tillsammans med sin pianolärare som ackompanjatör Anthem ur Chess. Trots att akustiken i Norrbottensrummet inte är den bästa blev detta en fantastisk musikupplevelse.

Till 2018 års Luleåprofil utsågs Bo Selinder, en ordekvilibrist och artist som skriver tänkvärt om allt från gamla gubbar till rostade mackor. Han deklamerade en text som han skrivit för några år sedan om ”hemma som är borta för dem som varit tvungna att fly från sitt hemma…” - en mycket tänkvärd text i dessa, för många, orostider.

I juni har vi också haft besök av vår utbytesstudent, Joshua Sunter, som snart kommer att åka till Mexiko för sitt utbytesår. Joshua presenterade sig och berättade om sina förväntningar inför året och lovade att komma tillbaka till oss för att delge oss sina erfarenheter efter utbytesåret. Vi kan vara stolta över att ha en sådan mogen och god ambassadör för Luleå och Sverige som vår utbytesstudent.

Vår Rotaryklubb kommer också att tillsammans med Danmark delta i ett Global Grant projekt, Smile Ukraine, som leds av Saulo Borges från Brasilien. Det är ett humanitärt och mycket behjärtansvärt projekt, där man i Brasilien utbildar tandläkar-/läkarteam från Ukraina i operationsteknik för att de i hemlandet ska kunna ta hand om och utföra nödvändiga kirurgiska ingrepp på  barn och ungdomar med mycket omfattande käk- och ansiktsanomalier.

Intercitymöten under sommaren:
Luleå Norra: 1/8   -    Inkommande president: Tomas Larsson
Luleå Södra: 10/8
Luleå City: 14/8     -   Inkommande president: Gunnar Berglund

Jag hoppas att så många av klubbens medlemmar som möjligt deltar på lunchmötet den 10/8, när vår egen klubb har värdskapet. Vi kommer då att få träffa vår nya distriktguvernör Christina Fahlgren-Lövheim, som berättar om sin vision och vad hon kommer att arbeta för under DG-året. Christina kommer säkert också att delge oss glimtar och nyheter från Convention i Toronto, där hon just nu deltar. Hon representerar också vår Rotaryklubb och röstar för vår räkning som proxy.

Slutord: Ett stort tack till er medlemmar och till den fantastiska styrelsen för stöd, hjälp och uppmuntran under året! Det kommer att kännas tomt efter den här intensiva perioden – men nu är mitt ”bäst-före-datum” inne!

Med varma hälsningar och en tillönskan om en fortsatt fin sommar så ses vi igen nästa Rotaryår!

Agneta